Creatief & Sportief

19 augustus 2023 - Kota Bahru, Maleisië

Pasir Belanda had voorheen een Nederlandse eigenaar maar is overgenomen door een Maleisische familie. Ze trekken echter met hun fietstochtjes in de omgeving nog steeds veel Nederlandse gezinnen. Ze verwennen ons ook want vanmorgen stond er hagelslag en kaas op tafel bij het ontbijt. We hebben fietsen gehuurd voor de dag, We worden om 10.00u verwacht bij een batik atelier voor onze workshop en fietsen daarheen. We krijgen uitleg en mogen dan zelf aan de slag. Eerst maken we een tekening. Deze trekken we over met een wax kannetje met tuitje. Best moeilijk maar oefening baart kunst. Daarna met verschillende kleuren verf aan de slag. Het ziet er nu al leuk uit maar morgen krijgen we de definitieve exemplaren want ze moeten nu behandeld worden met speciaal spul en kokendheet gewassen.

IMG_9817IMG_9818IMG_9816IMG_9819

Dan gaan we beginnen aan de fietstour. Ongeveer 22 km in een groene omgeving door allerlei kampungs (dorpjes). We hebben een routebeschrijving bij ons maar zijn ook blij met Google maps want die hebben we soms nodig als we verdwaald zijn. We fietsen langs palmbomen waar apen gebruikt worden om kokosnoten uit de boom te halen. Terwijl we stoppen een foto van de begraafplaats te maken zien de kids een lokale snoepwinkel. We kopen bijzonder snoep.

IMG_9814IMG_9812IMG_9806IMG_9805

Na 10 km moeten we de rivier oversteken. We lunchen eerst bij een lokaal tentje. Lekkere verse noedelsoep. Dan op zoek naar een boot. Iemand roept Pasir Belanda. Wie hier fiets verblijft daar want alleen gekke Nederlanders fietsen in deze hitte. Hier rijdt me op een scooter. We zijn echt een bezienswaardigheid want iedereen zwaait, zegt gedag en geeft ons een brede glimlach. We lopen mee en zien een klein bootje. Daar passen schijnbaar fietsen op! Onderweg zien we otters langs de waterkant.

IMG_9809IMG_9807

Aan de overkant fietsen we verder langs de rivier. We zien mooie traditionele huizen afgewisseld met bouwvallen. Alles omringt door tropisch groen waar de koeien en geiten los ronddwalen.

IMG_97977a5f34b9-d685-4b18-aaa0-d7b8a7ef7e7b

Na een uurtje komen we aan bij de ferry. We krijgen uitleg van een local en hij helpt ons om maar Kota Bharu te komen. De ferry blijkt een aftands bootje te zijn welke elk moment uit elkaar kan vallen met enorme stinkende dieselmotor.

IMG_9803

Het laatste stuk trappen we wat door want we hebben het erg warm en willen plonsen in het zwembad.

IMG_9802

We eten weer ‘thuis’ en krijgen Chicken Rendang. Jammie!!!! Na het eten nog een spelletje spelen op ons eigen terras kijkend naar de onweersflitsen in de lucht en luisterend naar de donder. De regen blijft echter uit.

638bba13-f006-4947-987f-2c80c5bcea770f9da37a-6e68-4a70-a2dd-a1590dff2729

1. Kitty Koolen:
    19 augustus 2023
    Een heel avontuur vandaag!
    Wel tof tussen al die locals.
  2. Jurjen:
    19 augustus 2023
    Dus toch een CreaBea Marcella? Zijn benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.