Bako Nationaal Park

5 augustus 2023 - Bako Nationaal Park, Maleisië

Wat serveren ze toch een overheerlijk ontbijt in het Waterfront hotel. We checken uit en reizen met een grab naar de jetty boat terminal van Bako Nationaal Park. Registreren, fee betalen, reservering chalet dubbelchecken en we kunnen op pad. We varen hard en de wind voelt fijn in deze hitte.

IMG_9220

Na 20 minuten arriveren we bij een strand waar we van de boot afspringen. Het is hier nu al prachtig maar schijnbaar wordt het nog mooier.

IMG_9196IMG_9198

Onze chalet is nog niet beschikbaar dus laten we de bagage achter en gaan alvast een jungle tracking maken. Trail 3 Paku, uurtje klimmen en klauteren tot aan een strand.

IMG_9206IMG_9218IMG_7736IMG_1847

Pas op het strand dieren zien we de eerste dieren.

IMG_9217IMG_9213IMG_9215

IMG_9214

Op de terugweg worden we verrast door een groep neusapen. Wat een gave beesten zijn dat zeg met hun lange benen en armen en hun grote neuzen.  In de volksmond heet de neusaap ook wel ‘orang belanda’. Wat zoveel betekent als ‘aap die lijkt op de Nederlanders’. Onze neus steekt ver vooruit en is niet zo plat als van de mensen hier. Ook komen we nog andere apensoort tegen.

IMG_9209IMG_9208IMG_9207IMG_9205

Na de hike gaan we even relaxen bij onze chalet. Basic hutje met 2 slaapkamers, tafel met plastic stoeltjes en bedden. Stikheet en alleen verkoeling door een ventilator. Ach ja, de charme van in de jungle slapen. Bij de kids woont ook nog een kleine salamander. Buiten loopt ons huisdier het aardvarken.

IMG_9288IMG_9204

Tijdens de zonsondergang zien we nog een neusaap bij de kantine in de buurt. Het eten is lauw en vies maar het vult.

IMG_1862

IMG_9282

Om 20.00u begint the night walk en in het donker wandelen we met een groep achter de gids aan. We zien wat insecten, een vogel en als hoogtepunt een vliegende eekhoorn die helaas stil blijft zitten.

IMG_9283IMG_9284IMG_9285IMG_9287

1. William:
    5 augustus 2023
    Haha blijft een avontuur de jungle. Ziet er gaaf uit !
  2. Jurjen:
    5 augustus 2023
    Wat weer een mooi verhaal en foto's. Jullie zien daar wonderlijke dieren. Kunnen nu begrijpen dat Jurgen het meest zin had om in de jungle te gaan.