Big Five

9 mei 2018 - Hoedspruit Nature Reserve, Zuid-Afrika

Wakker worden en vanuit je bed over de bush heen kijken is een geweldige ervaring. En dat was nog maar het begin van een dag welke uit vele hoogtepunten ging bestaan. Het begon met een heerlijk ontbijt waarna de kids mochten zwemmen en wij in het zonnetje genoten van een kopje koffie. Klein rondje door ons eigen park (Guernsey Park) gereden met Derek, onze ranger van de lodge, om de watertabs te checken. Deze worden regelmatig opengebroken door mensen die water willen stelen. Helaas geen wild gespot. Maar dat werd tijdens de middag game drive wel gecompenseerd. We waren nabij het Kruger Park in een private game reserve. Hier mogen de ragers off road midden door de bush rijden. Dat is soms goed opletten want je kunt zo een tak tegen je hoofd krijgen. Maar wat zijn we dicht bij de wilde dieren geweest. Nog geen 5 minuten onderweg en er staat een olifant naast ons lekker te eten. Daarna bevinden we ons ineens tussen een hele groep giraffen, wel een stuk of 8. Eentje gaat even wat drinken en doet dit door in spreidstand te gaan staan met zijn lange poten. Wat een grappig gezicht. Overal wederom impala's en ook nog 2 grote gnoes. Bij een waterplaats treffen we een grote groep waterbuffels welke net in de modder hebben gerold. Maar dan komt onze grote wens tot vervulling! Er staat ineens een bushman (soort boswachter) in de middle of nowere te zwaaien naar onze ranger. Hij heeft leeuwen gevonden en voor je het weet staan we midden tussen de leeuwen op nog geen 2 meter afstand. Ze liggen suf te slapen tot dat ze ineens in beweging komen. Dan schrik je wel even! Maar ze strekken enkel hun poten even en gaan vervolgens weer rustig liggen. Nummer 4 van ons Big Five lijstje gezien. We zijn rustig verder gereden met een voldaan gevoel. Net als we wederom een olifant spotten komt er een melding binnen op de transmitter. Nog voor we de kans krijgen een foto te nemen draait de auto om en begint keihard te scheuren over de stoffige bushwegen. Dat kan maar 1 ding betekenen. Er is een luipaard gespot. We rijden dwars door bosjes en daar loopt hij ineens. Wat een prachtig beest met zijn mooie stippen vacht. Helaas is hij snel weer vertrokken maar wat een kick geeft het als je de Big Five allemaal hebt gezien. We zijn gestopt op een open plek waar we met bier en wijn getoost hebben op deze zeer succesvolle game drive!

1. Kitty:
    10 mei 2018
    Wat een mooie foto's! En ook nog een luipaard gezien.
    Een cadeautje tijdens deze mooie, gezellige reis.
  2. Ineke:
    10 mei 2018
    De Big Five zijn afgevinkt! Mooi eind van een bijzondere gezellige trip en avontuur met de Jellama’s.